A kávé egészséges? - Mezítlábas Szuperhős

A kávé egészséges?

11500935_ml

A kávét a pörkölt kávébab főzésével kapjuk, a kávébab pedig kávécserje magja. Etiópiából származik, de ma már szerte a világon élvezettel fogyasztják, a harmadik legnépszerűbb ital a víz és a tea után.

A kávé több pszichotróp vegyületet is tartalmaz, melyek a növény védelmére szolgálnak. Stimuláló hatását a koffeinnek köszönheti, de a függőség kialakulása és az elvonási tünetek is ennek a számlájára írhatók. A nyugati világban sokan reggeli „ébresztőként” használják az alváshiány, krónikus stressz elfedésének reményében. Ez a szokás egy egészségtelen energiaadósságot eredményez és a függőség kialakulása után, kávé nélkül fáradtak, ingerlékenyek lesznek.

Számos kutatás előnyösnek állítja be a mértékletes kávéfogyasztást a kávémentességgel szemben, de vannak vizsgálatok, amelyek az ellenkezőjét hozták ki, így elég vegyes a kép róla. Egyénfüggő, ki hogyan reagál a kávéfogyasztásra, van, aki gond nélkül ihatja, de vannak, akiknél túl magas kortizolszintet eredményez, túl lesznek pörgetve és függőséget is okozhat.

Sokaknak jót tehet időnként teljesen kiiktatni az életéből vagy legalább a ritkítani a mindennapos fogyasztását. Aki úgy érzi, hogy kávé nélkül nem tud felébredni, annál már kialakult a függőség és jobban tenné, ha egy időre kihagyná, legalább amíg nélküle is jó lesz a közérzet.

Igazából azoknak lenne megengedhető a rendszeres kávézás, akiknél a következő életmódtényezők rendben vannak: étkezés, alvás, stressz kezelés, rendszeres sportolás.

A kávézás előnyei:

* Sokan szeretik az ízét, így a legtöbb ember számára a kávé élvezete elnyomja más egészségtelenebb szenvedélyek csábítását.

* Javítja a szellemi teljesítményt, a reakcióidőt és a rövidtávú memóriát.

* A kávé stimulálja a gyomor- és bélmozgást, így segíthet a székrekedésben szenvedőknek.

* A legújabb kutatások szerint a mértékletes kávéfogyasztás véd a szív- és érrendszeri betegségekkel szemben.

* A kávé többféle erős antioxidánst tartalmaz, az egyik legismertebb közülük a metilpiridinium.

* A kávé májvédő hatású és csökkenti a májrák kialakulásának esélyét.

A kávézás hátrányai:

* Egyeseknél a kávéfogyasztás egészségtelen mértékű kortizolszintet eredményezhet. A krónikusan magas kortizolszint több okból is rossz hír: oka lehet az elhízásnak, rossz alvásnak, gyenge immunrendszernek.

* A kávé rontja a vasfelszívódást, így tovább súlyosbíthatja a vashiányt.

* A rendszeres kávézás csökkentheti az inzulinérzékenységet, ami elhízáshoz, II-es típusú cukorbetegséghez vezethet. Vegyesek az inzulinérzékenység kérdését vizsgáló tanulmányok, de a legfajsúlyosabbak a negatív oldalra billentik a mérleget.

* A kávé tévesen diuretikus hatásáról is elhíresült, ami fokozott vízvesztés és elektrolit egyensúlyzavart eredményezhetne. Kutatások bizonyítják, hogy hosszútávon, rendszeres fogyasztásnál nem jelentkezik ez a hatás. Alkalomszerűen fogyasztva viszont elveszhet ez a képesség és felszínre bukkanhatnak diuretikus tünetek.

* A kávé irritálhatja az emésztőrendszer szöveteit, így súlyosbíthatja a fekély, IBS, gyomorhurut és más problémák tüneteit.

Mi a legjobb választás?

Sokaknak van problémája a rendszeres kávéfogyasztástól, ők általában a koffeinmentes változatokat jobban tolerálják. Úgy tűnik a kávé fő stimulánsa, a koffein a bűnös ilyen esetekben, így a koffeinmentes változat lehet a megoldás hosszútávon.

A koffeinmentes kávé is tartalmazhat némi koffeint, de ez töredéke a hagyományos kávéénak. Válasszuk inkább a természetes úton vagy az un. „svájci vizes” (Swiss water) eljárással koffeinmentesített változatokat, mert egyes gyártók szerves oldószereket használnak erre a célra, amiből maradhat a végtermékben.

Forrás: http://paleoleap.com/chocolate-coffee-alcohol/

Megosztom ezt a tartalmat:
Share on Facebook35Share on Google+0Tweet about this on Twitter