Egészséges zsírok - Mezítlábas Szuperhős

Egészséges zsírok

avokádóAzt már bizonyára tudjátok, hogy nem a zsíroktól leszünk zsírosak és hogy a telített zsírok az ún. jó zsírok kategóriájába tartoznak. Voltaképpen a zsíroktól sokkal jobban érezzük magunkat és néhányunknak a zsírok jelentik a legfőbb energiaforrást.

A testünket arra tervezték, hogy elsősorban a zsírok legyenek a fő energiaforrásai és ha ezt megkapja, akkor a szervezet ketontesteket termel, amely nagyon egészséges.

Időnként azonban hajlamosak vagyunk elfelejteni, hogy milyen típusú jó zsírok érhetőek el a számunkra és azon kapjuk magunkat, hogy újra és újra ugyanazokkal az alapanyagokkal főzünk. Nem mintha ez probléma lenne, de egy kis változatosság néha jelentősen hozzájárul, hogy ételeinket még inkább élvezhetővé és izgalmassá tegyük.

Mindenekelőtt meg kéne szabadulnunk az összes olyan növényi olajtól, amelyek omega-6 –ban és többszörösen telítetlen zsírsavakban gazdagok, mert ezek azok az olajak, amelyek rombolnak! Ilyenek például a kukorica olaj, a földimogyoró olaj, a szójaolaj.

És akkor következzen most egy lista és néhány fontos információ a kedvenceinkről:

 Kókuszolaj  

A kókuszolaj 92%-a telített zsírsavakból áll, ezért nagyon jól ellenáll a hőnek, szobahőmérsékleten megszilárdul. Ha szűz kókuszolajat vásárolunk, akkor egy leheletnyi kókusz illattal és ízzel gazdagíthatjuk ételeinket. Leszámítva a tojás ételeket, szinte minden esetben kellemes ez az enyhe kókusz íz. A tojást célszerű inkább disznózsírral vagy vajjal elkészíteni.

A legfőbb zsírsavja a laurinsavból származik (egészen pontosan 47%-a). A laurinsav egy ritka középláncú zsírsav, amely állítólag a legkönnyebben emészthető zsírsav. A laurinsavnak természetes mikroba- és gombaellenes tulajdonsága is van.

 Vaj és ghee  

A vaj mindenhez nagyon jól passzol és egy kellemes diós ízt is ad az ételekhez, amitől aztán szinte függőséget okoz. Ha kivonjuk belőle a tejet (a laktóz és a kazein okozza a legtöbb gondot), akkor egy ízletes, telített zsírsavakban és ún. konjugált linolsavban gazdag zsírt kapunk (ha legeltetett állattól származik). A konjugált linolsavról úgy tartják, hogy nagyon erős rák-ellenes hatása van.

Akik tejérzékenyek vagy csak biztosra akarnak menni, mindenképpen a ghee-t válasszák a vaj helyett. A ghee, vagy másnéven tisztított vaj remélhetőleg nem fog semmilyen problémát okozni, hiszen ha nem is 100%-ig de a tejszármazékokat kivonták belőle. Saját magunk is elkészíthetjük: lassú tűzön addig melegítjük a vajat egy kis lábosban, amíg a fehér kis részecskék az edény aljára süllyednek, majd ezután egy sűrű szövésű szűrőn (vagy gézlapon) keresztül átszűrjük, hogy csak a tiszta zsírt kapjuk meg. Mindenképpen minőségi, organikus eredetű termékkel dolgozzunk.

 Állati zsírok (marha, kacsa, sertés)  

Az állati zsiradékok a természetes táplálkozás esszenciái. Az ősember nagyon sok állatot evett, az energiáját is legfőképpen belőlük nyerte, így hát rengeteg állati eredetű zsírhoz is hozzájutott. Akkoriban az állatok a természetben éltek és pontosan azt ették, amit kellett. Ez azért nagyon fontos, mert a szervezetben felhalmozódó méreganyagok a zsírban raktározódnak el. Ilyen zsírt viszont nem akarunk fogyasztani, igaz?

A legtöbb állati zsír magasan telített zsírsavakból áll, ami miatt jól ellenállnak a hőnek (magas hőmérsékleten is főzhetünk vele), szobahőmérsékleten megszilárdul és hűteni sem szükséges. Az a vicces, hogy mivel nem túl közkedveltek a hírnevüknek köszönhetően, ezért még a megfelelően gondozott állatoktól származó zsírokhoz is viszonylag olcsón hozzájuthatunk.

Menjünk el a hentesünkhöz, és kérjünk kacsa vagy disznózsírt (hájat), esetleg marha faggyút. Lehetséges, hogy nem konyhakészen tudjuk majd nála megvásárolni ezeket a zsírokat, de igazán nem megerőltető az otthoni elkészítésük sem. Vegyünk zsírszalonnát vagy faggyút (marha) – ezeket rendszerint elég olcsón adják. Két módszerrel lehet az állati zsírokat feldolgozni: nedves és száraz eljárással. Most röviden ismertetem a száraz eljárást: először is eltávolítunk minden eres, húsos és véres részt a zsírszalonnáról egy éles késsel. Utána kisebb darabokra vágjuk a zsírszalonnát és egy „crock pot”, vagy egy öntött vas edénybe tesszük. Feltesszük a tűzhelyre és a legkisebb lángon elkezdjük főzni.  A konyhánk jellegzetes illattal fog megtelni. Amikor minden zsírszalonna darab megbarnult és kiszáradt, akkor leszűrjük a tiszta zsírt és hagyjuk kihűlni. Legyünk óvatosak, mert a frissen elkészült zsír nagyon-nagyon forró! A kihűlt zsír szobahőmérsékleten megszilárdul és fehér lesz a színe. Elkezdődhet a főzés a friss, állati zsírral!

 Olívaolaj  

Igen, növényi olajról van szó, viszont jórészt egyszeresen telítetlen zsírsavakból áll, ezért biztonságos és egészséges. Ne főzzünk vele, mert könnyen megég és oxidálódik. Használjuk saláta öntetként vagy a már megfőtt ételeinket locsoljuk meg vele. Ahogy azt már bizonyára sokan tudják, az extra szűz olívaolaj egészségre gyakorolt hatása nagyon kedvező.

A legjobb választás az olyan friss olaj, amely sötét üvegben kapható és nem töltött túl hosszú időt a boltok polcain. Tartsuk sötét, hűvös helyen, hogy ne oxidálódjon olyan gyorsan. Akár a hűtőben is tárolhatjuk, ha nem azonnali felhasználás a cél. Bár a hűtőben kissé homályosra vált a színe, amint szobahőmérsékletre kerül, ismét kitisztul.

 Avokádó és avokádó olaj  

Az avokádó tulajdonképpen egy gyümölcs, méghozzá az egyedüli zsíros gyümölcs. Rengeteg E és B vitamint, káliumot és rostot tartalmaz. Zsírsavjai nagyrészt egyszeresen telítetlenek, így hát nagyon jó választás. Ne főzzünk vele magas hőmérsékleten, csak alacsony hőmérsékleten működik jól. Használjuk inkább saláta dresszingekhez. Maga az avokádó nagyon jól illik csirkéhez vagy salátákba, illetve guacamole-t is készíthetünk belőle (mexikói avokádókrém) citrommal és paradicsommal.

avokádóTermészetesen más zsír forrásokat is megemlíthetünk, mint pl. a tojás, a magok és a magokból készült vajak. A magokkal azonban óvatosan kell bánnunk, mert a legtöbbnek igen magas az omega-6 zsírsav tartalma és mint tudjuk, az omega-6 gyulladáskeltő és emésztési problémákhoz vezethet. Próbáljuk ki őket és csak azokat használjuk, amelyektől jól érezzük magunkat.

Forrás: http://paleoleap.com/paleo-fats/

Megosztom ezt a tartalmat:
Share on Facebook108Share on Google+0Tweet about this on Twitter