Éljen a sport!

Idősek sportolnakSzeretem , amikor a médiában kidolgozott testű hölgyek, és urak buzdítanak az egészséges életmódra és a mozgásra. Különösen akkor, amikor kétszer akkora izmaik vannak, mint ami egyébként elvárható lenne egy átlagos személytől, aki a hétköznapokban él. Dolgozik, gyereket nevel, az irodában rostokol, vagy egész nap rohan.

A többségében unalmas diétákkal, tömegnövelőszerekkel, étrend kiegészítőkkel, napi több órás edzéssel, és sokszor akár több éves munkával elért eredmények hamar kipukkadnak, ha az illető abbahagyja a melózást. De az is előfordulhat, hogyha leejti a csokipapírt a földre, nem tud lehajolni érte, mert a rugalmasságot, csak hírből ismeri.

Nem a testépítőket szerettem volna kicikizni , csak rávilágítani arra, hogy az izmos külalak nem kizárólag egy bizonyos időszakra vonatkozó hiúsági kérdés.

Persze ki ne szeretne tökéletes alakot és formás idomokat !!! Én is.

De HÉ ! A mozgás, és a sport célja az, hogy erős legyen a vázizomzatod, legyen tartásod és belső erőd. Ez a túlélésed, és a jövőd záloga!

Óriási hiba, hogy az edzőtermek, csoportos mozgásformák világában gyakran elfelejtik kiemelni, hogy a lényeg, nem a formás domborulatokon van! Hanem azon, hogyha a szervezeted betegséggel, vagy bármilyen támadással szembesül (pld. baleset ), akkor nagyobbak legyenek a túlélési esélyeid. Erősebbek legyenek a szerveid.

Ha szükséged van rá, tovább bírd a szusszal. Hogy rugalmas és feszes legyen a bőröd. Hogy könnyebben kiürítsd a méreganyagokat a szervezetedből.Hogy idősebb korodban is aktívan tudj tevékenykedni. Hogy az unokáidnak, ne csak a fotelben tudj mesélni, hanem ki tudj mozdulni velük egy nagyobb sétára is.

Én, EZÉRT sportolok !

Mark Sisson Primal Blueprint programjában jól a fejembe verték ezeket az alapokat, és ennek eleget téve próbálom meg beilleszteni az életembe, amit lehet.

5 évvel ezelőtt a kerékpározáson kívül, meg sem mozdultam.

Ma képes vagyok sprintelni, hosszabb távokat lefutni ( ezt nem erőltetem, mert öregít :o) , az általános kondícióm is egyre jobb.
Néhány hónapig az otthonomban próbálkoztam a saját testsúlyos erőnléti edzésekkel, de hiányzott a közösség, ezért most CrossFit edzésekre járok. Ez tulajdonképpen az alap erősítő gyakorlatok (fekvőtámasz, guggolás, plank, húzódzkodás) variálása illetve megfejelése súlyokkal, mely eredményeképp erősebb és definiáltabb lesz a testem. Az edzéseket , rövid sprintekkel tarkítom, havi 1-2 alkalommal, hogy teret adjak a sejtmegújulásnak.( Éljen a fiatalság!)

Amit viszont kerülök, az a krónikus kardió. Röviden összefoglalva, nagyon rossz hatással van a hormonegyensúlyra, (autoimmun és pajzsmirigyes betegeknek különösen sokat ront az állapotán!!!) kevésbé hatékony, ha izmokat szeretnél építeni. Növeli az étvágyadat,hosszú távon öregíti a szerveidet, a bőrödet és még lehet, hogy hízni is fogsz tőle.

Szóval. Mindenféle csodamódszerek, méregdrága edzések, különleges eszközök helyett.

  • mozogj szabadon amennyit csak tudsz alacsony intenzitással (gyaloglás, úszás, kerékpározás, tánc, játék stb. )
  • heti 2-3 alkalommal iktass be jellemzően SAJÁT testsúlyos erőnléti edzéseket (Fegyencedzés,Cross Fit, Hot Iron, Primal Move, MovNat )
  • 7-10 naponta nyomj le egy sprintet ( én ugrálni is szoktam egy Cross Fit dobozra)

És a legfontosabb: Minden edzés után hagyj minimum 24 óra pihenőidőt a sejteknek és a hormonoknak!

Ne hajtsd magad szét!

Mozogj ésszerűen, természetesen, ahogyan őseink is tették.