Mindent a zselatinról, és a kollagénről - Mezítlábas Szuperhős

Mindent a zselatinról, és a kollagénről

Kollagénben gazdag csontlevesKollagénben gazdag csontleves
Kollagénben gazdag csontleves

Őseink étrendje bővelkedett bennük, a modern étrendből többé-kevésbé hiányoznak.
A kiemelkedően pozitív egészségre gyakorolt hatásuk miatt, azonban ez a hiány komoly probléma.

Jöjjön hát egy beszámoló arról, hogy mi is a zselatin, és kollagén, miben különböznek egymástól. Miért fontosak? Hogyan tudunk többet beépíteni belőlük az étrendünkbe?

 Zselatin és kollagén: A modern étrend hiányzó elemei 

A zselatin története tulajdonképpen egy kollagén nevű fehérjével kezdődik. A kollagén, a kötőszövet, a bőr és a csontok legfontosabb fehérjéje.  Valójában maga az emberi test is sokkal több kollagént tartalmaz, mint bármilyen egyéb fehérjét. A kollagén lebomlása, vagy hiánya csontritkuláshoz és a bőr ráncosodásához vezet.

A kollagén az ételekben legfőképpen a „leeső” falatokban, és a marhahús rágósabb részeiben található, hiszen ezek tartalmazzák a legtöbb kötőszövetet. Az őseink annak idején ezeket az állati részeket mind elfogyasztották, a modern korban pedig legtöbbször kidobjuk őket.

És itt lép be a zselatin, hiszen az ember ritkán eszi  meg a nyers bőrt és inakat, ezeket főzve / sütve fogyasztjuk. Tehát a kollagén zselatinná alakul át a főzés hatására, és mi ebben a formában juthatunk hozzá a kollagénben található jótékony aminosavakhoz.

Ez eddig egyszerű és követhető, van azonban még egy fontos különbség. A kollagénben gazdag élelmiszerek főzésekor zselatin keletkezik, de egy még intenzívebb feldolgozással egy kissé más termék jön létre, amit úgy hívunk, hogy hidrolizált kollagén.

 Hidrolizált kollagén vs. Zselatin 

A hidrolizált kollagén nem egészen ugyanaz, mint a zselatin. A hidrolizált forma eléréséhez a kollagént sokkal intenzívebben dolgozzák fel, amelynek hatására lényegében a fehérjék még kisebb részekre bomlanak le. Mindkettő ugyanazokból az aminosavakból áll, csak kémiai tulajdonságaik különböznek.

A kollagén előnyei legfőképpen az aminosavaknak köszönhetők. Az ember emésztőrendszere ugyanazon aminosavakká képes lebontani a zselatint is, és a hidrolizált kollagént is, így hát az egészségre gyakorolt hatásukat tekintve szinte mindegy, hogy melyik formáját fogyasztjuk. Ugyanakkor néhányan azt tapasztalhaják, hogy a hidrolizált formát könnyebben emésztik meg.

 A kollagén és a zselatin kedvező élettani hatásai 

A kollagén a csontok, és a bőr egészsége szempontjából igen lényeges – már az ebből készült táplálékkiegészítőket is forgalmaznak a ráncok és a csontritkulás ellen. A fontos aminosavak mellett, a zselatin és a hidrolizált kollagén a bélrendszer gyógyításában is nagy szerepet játszik.

A kollagént tartalmazó táplálékkiegészítők javítják a bőr rugalmasságát, csökkentik a bőr érdességét, és öregedését.
Kutatások bizonyították, hogy a hidrolizált kollagén kiegészítők hatására, csökkennek az ízületi fájdalmak, továbbá rendszerint javul a csontok és az ízületek egészsége.
Elhízott embereknél a zselatin segítségével a bélrendszer hormonok is helyreállnak.

A zselatin és a kollagén nagyszerűen támogatják a bélrendszert, segítenek a szivárgó bél (vagy más néven áteresztő bél) gyógyulásában és abban, hogy a bélfalak egészséges nyálkahártyája visszaépüljön.
Kimondottan a zselatinnak pompás kulináris tulajdonságai is vannak, ne becsüljük hát le az előnyeit, hogy az egészséges ételeinket még finomabbá tegyük! A zselatinnal például észbontóan jó szószokat készíthetünk.

 Hogyan csempésszünk több zselatint, és kollagént az életünkbe?   

Bár elméletileg megtehetnénk, mégsem eszünk nyers kollagént, hiszen akkor egy jó ideig ücsöröghetnénk, és rágcsálhatnánk a nyers állati inakat, és csontokat. Ellenben viszonylag egyszerűen kiegészíthetjük az étrendünket zselatinnal.

Hacsak nem szereltük fel a konyhánkban egy mini kémiai labort, a hidrolizált kollagént nem tudjuk otthon előállítani. De figyelembe véve, hogy a zselatinnal is ugyanazokat az eredményeket érhetjük el, íme néhány tipp:

A csontleves a zselatin elsődleges forrása. A biztos jele, hogy tele van zselatinnal, ha hűtés után csirke, vagy marha kocsonya lesz belőle (minél kocsonyásabb az állaga, annál több zselatint tartalmaz).
Azokból a húsokból,  amelyek sok kötőszövetet tartalmaznak (pl. marhatarja és hasonló részek) szintén zselatinban gazdag levesek és sültek készíthetők, amennyiben lassú tűzön, hosszú ideig készülnek.

 Nem tradícionális – de finom 

Aki nem ragaszkodik hozzá, hogy saját maga nyerje ki a zselatint a forrásából, az könnyen beszerezheti a hidrolizált kollagént, és zselatinport is a legtöbb élelmiszerüzletben (általában a sütemény készítéshez szükséges termékek polcain található). És bár a finomított, konzerves fehérjének nem lesznek meg azok a nagyszerű előnyei, mint az alaplének és csontlevesnek, bizonyos dolgokat azokkal is készíthetünk…

Zselatin: saját gumicukrot, pudingot vagy zselatinos desszerteket készíthetünk belőle
Zselatin: használjuk szószók és levesek sűrítéséhez
Kollagén: keverjük bele a kávénkba vagy teánkba, vagy akár egy pohár vízbe. Elméletileg ezt a zselatinnal is megtehetjük, de a legtöbben nem kedvelik a zselatinos kávé állagát.
Mindkettő: tegyük smoothie-kba. Néhanyan szeretik a zselatinos állagú szmútikat, mások inkább a kollagént használják hozzá.

 Összefoglalás 

Az állatok bőréből és csontjából kinyert zselatin fogyasztásával a saját bőrünk és csontjaink egészsége is javítható.

A zselatinnak és a kollagénnek figyelemreméltó bélrendszer gyógyító hatása is van, és nagyon egyszerűen beépíthetjük az étrendünkbe. Saját készítésű csontlevesekből és hosszan készített sültekből is ki tudjuk nyerni a zselatint, vagy egyszerűen szerezzük be a tiszta formájú zselatint a vásárlásunk során és adjuk hozzá, amihez csak szeretnénk. Egyáltalán nem bonyolult és így egy kis extra tápanyaghoz juttatjuk a szervezetünket.

Forrás:http://paleoleap.com/all-about-gelatin-and-collagen/

Megosztom ezt a tartalmat:
Share on Facebook471Share on Google+0Tweet about this on Twitter